Sunset ( Napszállta ), mistery - drama, scenariul & regia László Nemes cu Juli Jakab, Vlad Ivanov, Evelin Dobos, Marcin Czarnik, Levente Molnar, Julia Jakobowska, Christian Harting
Prezentat anul trecut la Venetia, unde de altfel a si primit Premiul FIPRESCI al criticii, László Nemes ( castigator de Oscar pentru "Son Of Saul" in 2015 ) se intoarce cu Sunset , o drama despre o tanara , martor ocular al decaderii civilizatiei intr-o Budapesta a Imperiului Austro-Ungar a anului 1913, putin inainte de primul razboi mondial.
Actiunea nu e setata in 1913 din motive istorice ( scenariul este doar o pura fictiune ) dar pentru unele alegorice : vorbim despre sfarsitul unei ere in istoria Europei, inceputul unei alteia marcat de varsare de sange si destramarea regimurilor imperiale. Irisz , asemenea lui Saul din filmul precedent al lui Nemes, e o martora a declinului din jurul sau ca si cum ea insasi ar fi o personificare a Europei, o interpretare pe care superba scena de final chiar pare a o confirma.
Pe scurt, subiectul : Irisz Leiter ( Juli Jakab ), o tanara al carei look care aduce pe undeva cu al Emmei Watson, soseste la Budapesta cu intentia sa se angajeze la celebrul magazin Leiter fondat de parintii ei decedati intr-un incendiu pe cand ea avea doar 2 ani dupa care a fost incredintata unei familii din Viena , magazinul apartinand acum lui Oszkár Brill ( Vlad Ivanov ). Cand afla despre posibila existenta a unui frate, implicat se pare in tot felul de activitati criminale anarho-separatisto-nationaliste, Irisz va face totul ca sa ii dea de urma chiar daca toti din jur par sa ii ascunda lucruri si sa o indeparteze cat mai mult de subiect...
142 de minute sunt destul de multe si "Sunset" va pune la incercare rabdarea multor cinefili . Extrem de pretențios și elitist filmat, oarecum lent și greuț ( va fi considerat chiar greoi de mulți ), e un film " de artă" dupa o rețeta clasica "premii multe, spectatori puțini" dar un lucru este insa cert : Nemes Laszlo e Regizor cu R.
In concluzie, filmul trebuie vazut si nu povestit, imaginea lui Mátyás Erdély e de-a dreptul incredibila desi la inceput spectatorul se va obisnui greu cu maniera regizorului, dar in mod paradoxal pe masura ce filmul inainteaza, misterele nu vor fi dezvaluite si va ramane doar un melanj de clasicism, sexism si decadenta pe fundalul razboiului mondial care se apropie.
Bref : e un film realmente greu pe care l-as recomanda doar cinefililor fanatici cu o rabdare de aur , 7*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu